آیا ChatGPT درمقابل گوگل است و میتواند جایگزین آن باشد؟
شاید ChatGPT در کار خود به عنوان ابزاری که به سؤالات ریز و دقیق کاربران به صورت محاورهای پاسخ میدهد، بسیار خوب عمل کند. اما باید گفت که یک موتور جستجو نیست. در ChatGPT پاسخها به شکلی ارائه میشوند که کاربر انتظار دارد از یک انسان هوشمند دریافت کند. با توسعه آموزشهای استفاده از ChatGPT در اینترنت و افزایش کاربران جهانی، منطقی است که گوگل آن را به عنوان یک رقیب ببیند.
گوگل با استفاده از تبلیغات در میان جستجوهایی که کاربران انجام میدهند، سود بالایی کسب میکند. اما اگر این جستجو از گوگل به سمت ChatGPT برود، مشکل ایجاد میشود؛ چراکه گنجاندن تبلیغات در نتایج فهرستشده گوگل بسیار آسانتر از پاسخهای چتبات است. تبلیغات در متن ChatGPT معنایی ندارد و همین مسئله تهدیدی برای تجارت گوگل محسوب میشود.
اما پرسش اصلی اینجاست: آیا اصلاً میتوان از ChatGPT برای انجام جستجوهای مشابه گوگل استفاده کرد؟ینی اینکه آیا واقعا ChatGPT درمقابل گوگل است یا خیر ؟در پاسخ باید به مقایسه ChatGPT و موتور جستجو گوگل پرداخت.
تفاوتهای ChatGPT و گوگل
اگر بخواهیم به طور کلی مقایسه کنیم، باید دانست که هر کدام از این ابزارها اهداف متفاوتی را دنبال میکنند و تفاوتهای زیادی دارند. در عملکرد خود نیز هرکدام برتریهای خاص خود را نشان میدهند. گوگل سرچ کل وب را جستجو میکند و محتوا را از طریق الگوریتمهای پیشرفتهای که کیفیت جستجوی استثنایی را ارائه میدهند، بازیابی میکند. در مقابل، ChatGPT با ایجاد مکالماتی انسانگونه به تبادل اطلاعات با کاربران میپردازد و از جستجوی مکالمهای با هوش مصنوعی و پردازش زبان طبیعی برای درک و پاسخ به سؤالات مطرحشده به زبان روزمره استفاده میکند.
در اینجا برخی از مهمترین تفاوتهای ChatGPT و گوگل را مشاهده میکنیم:
بخش | گوگل سرچ | ChatGPT |
قابلیت جستجو | ایندکس کردن اینترنت، نمایش صفحات وب، تصاویر، ویدئوها و … | تولید پاسخهای مستقیم و محاورهای بر پایه هوش مصنوعی |
تجربه کاربری | نیاز به وارد کردن عبارت و مرور نتایج برای انتخاب | تعامل مکالمهای و ارائه پاسخ فوری |
دقت و ارتباط | الگوریتمهای رتبهبندی، نتایج بهروز و معتبر | درک معنایی و دادههای آموزشی؛ گاهی محدود در جامعیت و بهروز بودن |
زمان پاسخ | نمایش نتایج متنوع در چند میلیثانیه | پاسخ بلادرنگ در قالب متن |
شخصیسازی | بر اساس تاریخچه، موقعیت جغرافیایی و دادههای کاربر | بر اساس مکالمات و ترجیحات کاربر |
منابع داده | خزش مداوم وب و ایندکس میلیاردها صفحه | اتکا به دادههای آموزشی؛ احتمال محدودیت زمانی |
چرا ChatGPT سر و صدای زیادی در دنیای جستجو به پا کرده است؟
دلیل این سر و صدا تجربه کاربری متفاوتی است که ایجاد میکند. چتباتهایی مثل ChatGPT میتوانند جستجوی سنتی را در کنار پاسخهای محاورهای به کاربر ارائه دهند. یعنی ChatGPT نتیجه جستجو را به صورت مکالمه بیان میکند و بعضی وقتها کاربران این لحن دوستانه و ساده را بیشتر از نتایج خشک گوگل ترجیح میدهند.
اما هنوز ChatGPT آنقدر قوی و دقیق نیست و محدودیتهای بسیاری دارد و نمیتواند ادعا کرد که ChatGPT به جای گوگل را مینشیند. ChatGPT بیشتر سرگرمکننده و مفید برای کارهای محاورهای است، نه جایگزینی موتور جستجو با هوش مصنوعی برای جستجوی جدی. بنابراین ChatGPT یک ابزار مکمل است، نه رقیب گوگل.
فراتر از هیاهو فکر کنید
درست است که مقالات زیادی نشان دادهاند ChatGPT یک هوش مصنوعی قدرتمند است و عملکردی شگفتانگیز دارد، اما ادعای اینکه ChatGPT به جای گوگل ، اغراقآمیز است. الگوریتمهای قدرتمند گوگل با در نظر گرفتن پارامترهایی مانند محبوبیت و ارتباط، نتایج دقیقتر و عینیتری ارائه میدهند و طیف وسیعتری از انواع دادهها، از جمله تصاویر، ویدئوها، اخبار و نقشهها را پوشش میدهند؛ چیزی که ChatGPT در حال حاضر پشتیبانی نمیکند.