اهمیت VoIP در ارتباطات بخصوص در ارتباطات تجاری چیست؟
قبل از اینکه به اهمیت VoIP در ارتباطات تجاری بپردازیم، بهتر است که اشارهای به خود واژهی VoIP داشته باشیم. عبارت VoIP که مخفف Voice over IP است، در واقع استاندارد جدید در تلفن است. یعنی اینکه دادههای صوتی از طریق اینترنت ارسال و دریافت میشوند. بعبارتی دیگر، VoIP به ارتباط صوتی از طریق شبکههای مبتنی بر اینترنت اشاره دارد. به عنوان مثال، میتوان از ویژگیهای متعددی مانند منوهای صوتی و صفهای تماس به صورت مقرون به صرفه و سفارشی استفاده کرد.
اهمیت VoIP در ارتباطات تجاری
اهمیت VoIP در ارتباطات تجاری در اینجا نمایان میشود که شرکتها در مورد سیستم، تلفنها و ارائه دهنده خدمات مورد نظر خود آزادی کامل دارند و میتوانند به طور قابل توجهی فرآیندهای ارتباطی کسب و کار خود را بهینه کنند. بنابراین، VoIP اساس فنی تلفن IP را تشکیل میدهد و از این نظر حائز اهمیت است که برای شرکتها امکان برقراری تماسهای محلی فراهم کرده و ارتباطات را ساده تر میکند. افزون بر این، استفاده از یک کد شمارهگیری بین المللی این مزیت را دارد که میشود با مشتریان بالقوه در کشورهای دیگر تماس گرفته و دسترسی مداوم را برای کاربران بین المللی تضمین میکند.
اهمیت VoIP در مقیاس پذیری شرکتهای تجاری
وجود تلفن های سنتی هزینه های بالایی را به شرکتهای تجاری در راستای مقیاس پذیری تحمیل میکنند. بطوریکه اضافه کردن هر خط جدید تلفن منجر به سیم کشی مجدد و تغییرات در سخت افزارهای این شرکت میشود. در اینجا، استفاده از VoIP راه حلی مؤثر برای حذف محدودیتهای مقیاس پذیری در سیستمهای تلفنی سنتی فراهم میکند. بعنوان مثال حذف و افزودن کاربران در کسری از ثانیه از طریق در پنل مدیریتی بدون نصب فیزیکی یا اختصاص دادن شماره های جدید داخلی و تنظیمات آن خیلی راحت تر میسر میشود. درصورتی که کسب و کار یک تجاری سریع رشد کند، سیستم VoIP همگام با شرکت کاربران و تماسهای بیشتری را میتواند اداره کند. اینها مزیای مقیاس پذیری VoIP در شرکتهای تجاری هستند که مؤید اهمیت VoIP در ارتباطات تجاری میباشند.
مزایای استفاده از VoIP در ارتباطات
از آنجائیکه ارتباط یکپارچه و همکاری روان، اجزای ضروری هر تجارتی هستند پس با VoIP میشود به جدیدترین فناوری دسترسی پیدا کرد و از ویژگیهای دائماً به روز شده بهرهمند شد. این امکان، باعث صرفه جویی در هزینه های شرکتها میشود و کارمندان آن شرکت در هر زمانی همگام با پیشرفتهای تکنولوژی در فرایندهای روزانهی پیش روند. این مزیتها نشانگر اهمیت VoIP در ارتباطات و بستری برای ارتقاء و مقیاس پذیری هستند.
- رایگان بودن تماسهای داخلی VoIP: تماسهای درون سازمانی از طریق VoIP معمولاً بدون هزینه انجام میشوند، حتی اگر کارمندان در مکانهای مختلف جغرافیایی باشند.
- امکان سیار کردن دفتر: مدیران شرکتها میتوانند با استفاده از تلفن هوشمند برای برقراری تماس در حال حرکت با استفاده از شماره دفتر خود تماس بگیرند.
- ارتباط بدون محدودیت جغرافیایی: بهرمندی از تماسهای بین المللی بدون اینکه نیاز به خطوط مخابراتی سنتی.
- کاهش هزینههای تماس: هزینههای ثابت و درصدی کمتر نسبت به خطوط تلفن ثابت. تماسهای خارجی (موبایل یا تلفن ثابت) با هزینه کم در دسترس هستند.
- افزایش قابلیت دسترسی: مشتریان یک در هر نقطه ای از دنیا که باشند میتوانند با شما تماس بگیرند.
- امنیت ارتباطات تجاری: امنیت یکی از دغدغههای اصلی شرکت هاست لذا در سیستمهای VoIP تماسها رمزنگاری میشوند، هویت کاربران احراز شده و درصورت لزوم از پروتکلهای امنیتی پشتیبانی میشود.
هماهنگی سیم کارتهای بین المللی با سیستمهای VoIP
در اینجا این سوال مطرح میشود که “آیا سیم کارتهای بین المللی امکان هماهنگی با سیستمهای VoIP را دارند؟” در پاسخ به این سوال باید گفت “بله، سیم کارت های بینالمللی میتوانند با سیستمهای VoIP هماهنگ شوند، اما صورت مستقیم به VoIP متصل نمیشوند. بلکه بهعنوان یک ابزار مکمل برای دسترسی به اینترنت و تماسهای بین المللی عمل میکنند. البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که سیم کارت بین المللی خودش VoIP نیست، بلکه بستری برای استفاده از VoIP فراهم میکند. کیفیت تماس VoIP وابسته به سرعت و پایداری اینترنت سیم کارت است. برای اتصال به سیستم های VoIP سازمانی، معمولاً نیاز به اپلیکیشن یا تنظیمات SIP روی گوشی هست.
چالش های مهم VoIP
وابستگی به اتصال اینترنت
از VoIP فقط در صورت داشتن یک اینترنت خوب میتوان استفاده کرد. بنابراین، سرمایه گذاری روی یک اتصال اینترنت خوب و سریع با پهنای باند بزرگ مهم است. اگر اتصال اینترنت قطع شود، نمیشود از امکانات و ویژگیهای VoIP استفاده کرد.
قطع برق سرویس را غیرفعال میکند
اگر برق قطع شود، دسترسی به اینترنت را از دست میرود و نمیشود تماس برقرار کرد. تلفن آنالوگ در اینجا یک مزیت محسوب میشود. در صورت قطع برق، سیستم تلفن VoIP قاعدتاً غیرفعال میشود، اما میتوان به سادگی با استفاده از شبکه تلفن همراه تلفن هوشمند خود تا زمان وصل شدن برق، به برقراری تماس ادامه داد.
احتمال بروز مشکل در دستگاههای متصل به شبکه تلفن
دادههای تماس در طول VoIP متراکم شده و جهت ارتقاء کیفیت صدا بهینه میشوند. این عامل میتواند باعث ایجاد مشکل در تماس اضطراری، دستگاههای پایانهی کارت اعتباری و دستگاههای فکس شود. قبل از تغییر به VoIP، برای جلوگیری از این قبیل مشکلات، باید با شرکت ارائه دهندهی VoIP مشورت کرد.
الزام رمزهای عبور
باتوجه به اینکه سیستمهای VoIP از طریق اینترنت انجام میشوند شامل حسابهای کاربری هستند. این حسابها باید با یک رمز عبور قوی محافظت شوند. احراز هویت دو عاملی، که توسط بسیاری از ارائهدهندگان VoIP ارائه میشوند، نیز اکیداً توصیه میشود.
جمع بندی
در عصر ارتباطات دیجیتال، اهمیت VoIP در ارتباطات بیش از هر زمان دیگری احساس میشود. این فناوری نه تنها جایگزینی مقرون به صرفه برای تلفن های سنتی بوده، بلکه با فراهم کردن امکاناتی مانند تماسهای بین المللی، مقیاس پذیری سریع ، امنیت بالا و قابلیت دسترسی جهانی، به ابزاری بسیار کاربردی برای کسب و کارهای مدرن تبدیل شده است. شرکت ها با بهره گیری از تلفن اینترنتی سازمانی میتوانند فرآیندهای ارتباطی خود را بهینه کنند، بخصوص اینکه هزینهها را کاهش داده و تجربهای حرفهای تر برای مشتریان خود به ارمغان بیاورند. با وجود برخی چالشها مانند وابستگی به اینترنت یا نیاز به امنیت بیشتر، مزایا و اهمیت VoIP در ارتباطات بقدری چشمگیر هستند که این فناوری را به یکی از ارکان اصلی ارتباطات تجاری آینده تبدیل کردهاند.
